Det är inget att gömma under stolen att hastighet på ditt webbhotell och på din hemsida är a och o under 2019 för att synas bra på Google.
Naturligt frågar vi oss då varför det är så?
Jag personligen ser på saken på följande vis.
Det finns två olika aspekter att ta hänsyn till när det kommer till SEO för Google, den ena är när din hemsida är placerade på sida två till tio och när den når sida ett. För att nå sida ett krävs det givetvis mycket beroende på sökordet du vill synas på. Om vi skulle förenkla skulle vi kunna säga att du behöver en väl optimerad artikel och därefter relevanta länkar som pekar till den artikeln.
När du därefter lyckats ta en placering på första sidan på Google, börjar de utvärdera din hemsida mer noggrant i den bemärkelse att de undersöker om du lyckas besvara sökarens intent.
Detta är inte några konstigheter om ni tänker efter.
Googles största ambition är att besvara den fråga som användaren söker efter ögonblickligen.
För att säkerställa kvaliteten som Google levererar, behöver de ta hänsyn till otroligt många faktorer, bland annat CTR, Bounce rate och antal minuter varje användare i snitt stannar kvar på din hemsida.
Och det är nämligen dessa tre vi ska försöka att väva ihop till den första meningen i denna artikel.
Hastighet hänger ihop med CTR, bounce rate och antal minuter på hemsidan
Det är egentligen ganska enkelt när vi väl tänker på det.
Om du söker efter något på Google, låt säga att du söker på ”hur byter man ett cykeldäck”.
Du får då upp denna SERP och klickar dig in på det första resultatet. Om du nu möts av en hemsida som för det första tar flera sekunder att ladda in på, (brukar det ofta härledas till att hemsidan ligger på ett webbhotell med mycket långsamma servrar), men också är jättelångsam när du använder hemsidan. Med största sannolikhet kommer du klicka dig tillbaka till Google, du kanske till och med inte ens går in på hemsidan för att det tar längre än ett par sekunder att faktiskt nå den.
För exemplets skulle har hemsida nummer två ett mycket bättre webbhotell och en väl optimerad hemsida, även innehållet är bra och du stannar på deras guide i flera minuter och säkerställer att du förstår allt och därefter går ut för att byta ditt däck.
Vad säger detta för Google? Jo att den andra hemsidan kan besvara frågan bättre än den första. Naturligt kommer då Google revidera ner det första resultatet.
Vi testar webbhotell som kan leda till bättre placering på SERPEN
Vi på hittawebbhotellet arbetar aktivt med att jämföra webbhotell och testa dem mot varandra. Detta gör vi för att säkerställa att vi förmedlar webbhotell i världsklass.
Vi har tagit fram ett par nyckelfaktorer varje person bör ta hänsyn till när ni ska välja webbhotell.
Dessa faktorer är;
Första CPU-inaktivitet
Maximal potentiell fördröjning vid första indata.
Tid till interaktivt tillstånd.
Dessa ska vara under en sekund. Ni kan se vår labbdata på bilden nedan.
Webbhotell använt för testet är misshosting.
PageSpeed Insights är ett super bra verktyg att använda för att se hur snabb både din hemsida och webbhotell faktiskt är.
Vår rekommendation är faktiskt att vara mellan 94-99 enheter.
Detta är givetvis ganska svårt att uppnå om ni använder er av Wordpress till exempel.
Tipset oavsett vad är att försöka uppnå en så pass högnivå att du själv inte skulle bli störd av hemsidan.
Det är framförallt viktigt för hemsidor som uppdateras frekvent så som nyhetssajter till exempel.
En nystartad hemsida om sportnyheter tvsport har verkligen tagit hänsyn till optimeringen för deras hemsida.
Sammanfattningsvis
Vill du synas högt i Googles sökresultat är optimering för din hemsida oerhört viktigt. När optimeringen är på plats handlar det om att inte vara för snål med sitt webbhotell utan välja ett webbhotell som håller måttet. Annars kommer det kosta dig längre fram.
Att testa webbhotell är förmodligen inget de flesta gör på fritiden. Därför hoppas vi att den information vi levererar till alla våra användare hjälper till med valet av webbhotell.
Skribent: Alexander Milivojevic Sandvik