Vi på HittaWebbhotellet får många frågor angående vilket webbhotell som passar bäst för en enkel företagshemsida. Vidare undrar många över vilket paket de ska välja, fungerar det billigaste alternativet eller behöver du investera i ett av dem dyrare alternativen för att vara säker?
I denna artikel kommer vi belysa just det, där jag med verkliga exempel ska försöka besvara dessa frågor på enklast möjliga sätt.
Viktigt att veta är att de webbhotell vi marknadsför här på HittaWebbhotellet delar ut en provision till oss varje gång vi förmedlar ett webbhotell. Vår tjänst är helt kostnadsfri för dig som använder den, och vi uppskattar innerligt alla som väljer att använda oss som webbhotellresurs. Det hjälper oss att fortsätta driva denna webbplats och tillföra nyanserad information om ämnet.
Som jag skriver ovan är denna artikel perfekt för den som ska starta eller redan har en informationshemsida och vill byta webbhotell. När jag skriver företagshemsida eller informationshemsida refererar jag till en enkel hemsida med text, bilder och ett par undersidor.
Renochfino
För att exemplifiera kan vi använda Renochfino.se för enkelhetens skull. Ren och fino är ett städföretag som är etablerat i Stockholm och arbetar bland annat med trappstädning i Stockholm.
Deras hemsida består av ungefär 100 undersidor. Detta är givetvis något fler än ”ett par tre stycken”. Här behöver du identifiera vilka faktorer som tynger ner en hemsida. Många tror att om du har fler än fem undersidor så behöver du betala för dyrare webbhotell, (omkring 100 kr per månad), vilket inte alls stämmer i de allra flesta fall.
En tumregel som vi alltid förhåller oss till är att om du inte ska köra tunga scripts på hemsidan, eller har avancerade funktioner som behöver oerhört snabba uppkopplingar till databaser. Kan du välja ett webbhotellpaket för 30 kr i månaden eller mindre och sitta lugnt i båten.
Trafikmängden
Din potentiella trafik bör också vägas in i ditt beslut. Beroende på vilket webbhotell du väljer och vilket paket du väljer kommer det utlovas olika drifttider. Drifttid är väldigt viktigt om du har mycket användare på din hemsida. Det allra vanligaste som utlovas är en drifttid på 99,9 procent.
Vad innebär egentligen det?
I klartext innebär 99,9% drifttid att din hemsida kan ligga nere i totalt åtta timmar, 45 minuter och 57 sekunder varje år. Med 99,99% drifttid betyder att din hemsida kan ligga nere i totalt 52 minuter och 35,7 sekunder varje år. Med en drifttid på hela 99.999% innebär det att din hemsida endast ligger nere i totalt fem minuter och 15,6 sekunder varje år.
Här förstår ni säkert hur volymen av användare blir en avgörande faktor.
Enligt vår erfarenhet är kostnaden i de allra flesta fall inte värt vad din potentiella förlust blir om du har mindre än 10 000 besökare i månaden för ett dyrare webbhotell som erbjuder 99,99%. Har du över 10 000 besökare i månaden skulle jag absolut rekommendera ett snabbare alternativ, eller en annan typ av hosting lösning så som VPS eller dedikerad server.
I Ren och finos fall har de runt 100 besökare i månaden och behöver därför inte oroa sig över deras drifttid.
Hastigheten på hemsidan
Om vi cirkulerar tillbaka till deras mängd undersidor, ska de vara oroliga?
Jag föreslår att ni går in på deras hemsida och granskar några undersidor och funderar på frågan.
Jag anser att de inte behöver vara det, varför?
Deras hemsida består främst av text, fåtal bilder och enkel html. Detta är i vanliga fall faktor som inte kräver att de behöver större hårddiskutrymme på sitt webbhotell. Notera att jag skriva i vanliga fall.
Vi rekommenderar att ni regelbundet kör igenom er hemsida i Pagespeed Insights. Det är ett verktyg skapat av Google som möjliggör att se hur snabb din hemsida är.
I deras fall finns det mycket att arbeta med. Det vi kan utläsa av analysen är att de har kodrester som inte används, men som måste laddas in ändå. De har bilder som inte är optimerade, med mera.
Många bäckar små, brukar vi säga. Om du som administratör av hemsidan inte är sparsam kan absolut 100 undersidor innebära att du inte har möjlighet att använda ett billigare alternativ.
Just i detta fall kan de optimera deras nuvarande hemsida till en bättre nivå och ligga kvar på samma webbhotell.
För att sammanfatta
Vi har alltså talat om antal undersidor och vad de innehåller, storlek på trafiken och vikten av att optimera din hemsida väl.
I många fall går det alldeles utmärkt att använda enkla hosting lösningar, även om du skulle ha ett tiotal undersidor. Det handlar hela tiden om att optimera ditt innehåll och vad se efter vad ditt innehåll faktiskt består av.
Slutligen kan drifttid komma att spela roll om din hemsida blir högt trafikerad. Vi har tidigare nämnt Amazons upptäckt där de insåg att för varje sekund som deras hemsida laddade för länge än väntat, innebar det miljontals dollar i förluster varje år. Notera att de har nästan en miljard användare i månaden.
Som alltid kan ni maila oss om ni skulle ha några frågor så hjälper vi gärna till med det.
Skribent: Alexander Milivojevic Sandvik