Vi har tidigare behandlat ämnet för vilket webbhotell du kan tänkas behöva om du endast ska driva en enkel informations/företags hemsida. Det kan ni läsa mer om här.
En av de mest frekventa frågor de flesta har gällande webbhotell är hur trafiken via din webbplats påverkar ditt webbhotell-paket. Uppenbarligen kommer webbplatser med mer trafik att kräva mer bandbredd för att kunna stödja alla människor som besöker den, och vad det här betyder för en konsument är att de kan behöva ändra eller uppgradera sitt webbhotell-paket beroende på hur mycket trafik du har.
Det måste webbhotellet leverera
När vi talar om webbhotell finns det många saker du ska förvänta dig av ditt webbhotell: dessa inkluderar deras tillförlitlighet, tekniska supporttjänster, kostnader, anpassningsförmåga, kodning och programmeringsstyrka och enkel implementering för vissa skript och databaser. Om webbhotellet inte kan leverera detta kommer problem snabbt att staplas upp. Höga mängder trafik genom en webbplats kommer oundvikligen att leda till behovet av en högre bandbreddströskel för att hålla hemsidan online för alla besökare. Bandbredd i sig är en mätning för data och med vilken hastighet den flyter genom vilket medium det används för att överföra information mellan din dator och webbplatsen du tittar på.

Hur många användare din webbplats kan hantera beror på webbhotellet du valt och vilket paket du betalar för. Det finns webbhotell som utlovar obegränsad bandbredd, men det är väldigt få eftersom det kan bli mycket kostsamt för dem och göra det svårare att täcka kostnader.
Det kommer vanligtvis att finnas en bandbredd gräns och en tidsbaserad avgift för denna mängd bandbredd. Du bör titta på hur många bilder, videos och funktioner som din webbplats har innan du överväger hur mycket bandbredd du kommer att behöva, eftersom grundläggande statiska webbplatser med låg trafik kan ses som nästintill gratis om vi jämför med större företag med flera miljoner unika besökare per dag.
En grafikintensiv webbplats kräver vanligtvis minst 5 GB bandbredd per månad, medan de med e-handel butiker och exponentiella trafikmängder kan kräva allt upp till 20 GB data för att förbli funktionella, och ibland mer för multinationella webbplatser som Facebook som har tiotals miljontals användare som loggar in varje dag för att använda deras tjänster.
Från de flesta leverantörer kommer de att erbjuda dig olika skalmängder av bandbredd beroende på vad din webbplats specifikt behöver för att förbli fullt fungerande. Därför kan du som konsument bedöma vilket paket du behöver och därför kan du balansera mellan vad du har råd och om du ska maximera din bandbredd på en månad eller inte. Det är av största vikt att du väljer klokt, eftersom båda sätten kan förlora dig pengar. De företag som begränsar din bandbredd kan ta ut extra avgifter för när detta överskrids, och det är därför viktigt att överskatta om du behöver för att undvika onödiga och stora extrakostnader. De flesta webbhotell är inte så dyra att uppgradera.
För att klargöra ytterligare
Som exempel kan vi ta företaget Financer.com som är en av de största jämförelsesidorna inom lån och ekonomi. De har runt en miljon besökare i månaden. Detta innebär att det är över 30 000 besökare om dagen som använder deras tjänst. Deras jämförelse av privatlån behöver ordentliga resurser då den både behöver kunna hantera stora mängder trafik samt räkna ut totala kostnaden för alla lånen.
Ett annat exempel skulle kunna vara konstlagret.se som säljer tavlor över internet. De har något färre besökare, runt 25 000 i månaden. Poängen här är att även en webbplats med ett par tiotusental besökare kräver bättre hosting.
Helt plötsligt räcker inte ett vanligt webbhotell, inte ens VPS duger för att säkerställa att alla användare har en bra upplevelse på webbplatsen.
Här skulle jag istället vilja rekommendera en dedikerad server. En dedikerad server består av en fysisk server som privatpersoner eller ett företag hyr plats på för att lagra information på internet. Ordet ”dedikerad” refererar till att du är ensam om att använda den servern, till skillnad från ett webbhotell eller en virtuell server där servern är uppdelad i flera delar.

Avslutande tips
En bra idé är att planera för en uppgradering mellan 3-6 månader beroende på hur populär din webbplats blir. Ska du arbeta med SEO som din digitala markandsföringskanal, kommer det förmodligen ta längre tid än 3-6 månader innan du ser att volymen av kunder är så pass stor att du behöver uppgradera.
Med detta sagt så behöver du hela tiden följa din trafik och utvärdera med hjälp av webbhotellets kontrollpanel när det är dags att uppgradera.
Våra webbhotell som vi samarbetar med är oerhört skickliga på detta och hjälper dig gärna med att lägga upp en plan.
Som alltid är ni välkomna att maila oss om ni skulle behöva hjälp utöver vad som erbjuds på HittaWebbhotellet.
Skribent: Alexander Milivojevic Sandvik