Så skapar du engagemang med ditt digitala innehåll

Ingen har väl vid det här laget missat den kitschiga, träffsäkra och enormt humoristiska reklamen för produkten Squatty poo – en pall till toaletten för att kunna sitta på huk och göra sina behov och underlätta tjocktarmen. Den tre minuter långa videoreklamen för produkten innehåller bland annat regnbågsfärgad glass, en livs levande prins, en enhörning och storögda glada barn. Sin okonventionella marknadsföring (och produkt) till trots har reklamfilmen till dags dato haft över 50 miljoner visningar på Youtube och Facebook och sägs ha lyft bolagets försäljning med 600 %.
Squatty Poo exemplet;
illustrerar på ett enkelt sätt vikten av att skapa engagemang hos sina följare och/eller målgrupp i samband med försäljning av en produkt, och den positiva inverkan rätt digitalt innehåll kan ha på försäljningssiffror, samt hur en kan lyckas även med en mer blygsam budget och en idé som vid första anblick verkar helt tokig.

Den som vill lansera en hemsida, blogg, e-handelssajt eller annat virtuellt fönster mot världen måste vara medveten om ett antal faktorer (och utnyttja dessa till sin fördel) för att maximera sina visningar och behålla engagemanget hos sin anhängarskara. Först och främst bör framhållas att vi lever i en tid då den genomsnittliga digitala konsumentens koncentrationsförmåga sägs vara mellan 8 till 12 sekunder. Krasst sett innebär det att de flesta av oss är giriga, illojala och otåliga när vi surfar runt på nätet. En bra sajt online lyckas inte bara med att fånga vårt intresse utan även att bibehålla detta bortom de tio sekunderna.
I den här artikeln guidar hittawebbhotellet.se dig igenom ett antal steg som kan hjälpa dig att uppnå vad vi hittills talat om.
En första faktor att ha i åtanke innan du lanserar din hemsida eller blogg är att definiera din målgrupp och lära känna denna väl. Endast då kan du identifiera de behov som din produkt eller tjänst vill lösa och ge din målgrupp vad den behöver och efterfrågar. Här spelar demografiska, psykologiska och geografiska variabler en betydande roll jämte självklarheter som åldersgrupp. Om möjligt bör du i detta skede göra enkät- och kundundersökningar eller annat researcharbete för att skapa en bättre överblick över hur ditt digitala innehåll bör utformas.

Ett andra tips är att variera ditt digitala innehåll istället för att hålla dig till ett enda medium när du förmedlar information och erbjudanden. För exempelvis en copywriter, som ju livnär sig på att sälja sina skrivtjänster, kan det vid en första anblick te sig alldeles självklart att en säljande hemsida främst bör innehålla just text. Faktum är dock att det är betydligt mer effektivt att även här variera sitt innehåll och balansera textmaterial med videos, bilder och citat. I en alltmer trång och svårgenomtränglig digital miljö säger det sig självt att den digitala konsumenten behöver lära känna dig och snabbt få en uppfattning om just ditt varumärke för att kunna skilja dig från konkurrenterna och stanna på din sida. Det senare uppnås bäst genom förmedling av ett varumärke inte bara genom ett medium utan fler.

För att stödja ovanstående tes räcker det med att titta på vissa Youtube-profilers enorma popularitet (och deras i vissa fall hisnande marknadsföringsmässiga genomslagskraft), och tjänster såsom Twitch, en webbsida för live streaming av videos använd av vloggare, gamers och till och med erkända professionella pokerspelare såsom Jason Somerville för att interagera med sina följare. En personlig direkt approach är nyckeln till att skapa engagemang när det gäller digitalt innehåll.
Utformningen av ditt digitala innehåll
Ett annat tips vid utformningen av ditt digitala innehåll är att lägga krut på dina rubriker och se till att dessa har förmågan att fånga läsarens flyktiga intresse, och med ett fåtal ord förmedla vad du vill kommunicera utåt. I själva verket måste allt innehåll du skapar vara av värde och relevant för målgruppen. Rubrikernas träffsäkerhet är dock ytterst en av de faktorer som avgör om den digitala läsaren väljer att stanna kvar på din sida för att ta reda på mer om ditt erbjudande eller väljer att snabbt klicka sig vidare i den digitala djungeln.

Slutsats
När du väl har skapat ditt innehåll i enlighet med konstens alla regler är det givetvis av vikt att det sprids vidare för att få det genomslag du vill ha. Grundläggande är därför att du marknadsför ditt innehåll på alla dina sociala medier så att ditt varumärke når en bred räckvidd. Vissa företag gör det enkelt för sig själva och publicerar identiskt innehåll på samtliga sina sociala kanaler. Så kan man naturligtvis gå till väga. Den digitala konsumenten blir dock som bekant lätt uttråkad och blasé och risken är då att denne väljer att avfölja. Det bästa är därför att ge dina följare en anledning att följa dig på inte bara en utan flera av dina sociala medier. Se även till att dina följare enkelt kan dela ditt innehåll vidare med vänner och bekanta för maximal spridning. Like-knappar och delningar gör även att du hamnar högre upp i olika sökmotorers rankningar.
Skribent: Alexander Milivojevic Sandvik